|
Fa 45 anys es va elaborar aquesta monografia per l'autora del present reportatge.
|
El claustre de St Cugat està situat en el costat Nort de l'esglèsia.
A ell s'entra gràcies a un pòrtic elevat, construït entre 1573 i 1589, que dóna al centre de la Galeria Oest. En tot el claustre s'observa una certa unitat inclós en la forma de les bases i dels capitells. Això pot probar que fou construït sense grans interrumpcions. S'inicià la seva construcció, segurament, cap a 1190, amb motiu d'un llegat testamentàri donat per Guillem de Claramunt, per al claustre i els frares, dons que volia ser enterrat en el mateix monestir. |
El plànol del conjunt del claustre i de les 4 galeries de la planta baixa ha estat calcat d'altres originals. La autora ha incorporat la numeració de cada grup o parell de columnes amb els seus capitells, per tal de facilitar la ubicació per quan es faci la descripció individual i comentari de cada un dels capitells o dels més interessants.
|
Galeria Est. Detall del capitell nº 17. La presentació al temple..
Descripció: La Verge amb el nen assegut sobre un altar. Segueix St Josep que ofereix 4 coloms, també el vell Simeó i la profetesssa Anna seguida d'una figura menor i d'una alusió als profetes. A la foto, veiem: Un personatge barbut sota un nínxol, té un llibre a la mà i es dirigeix a un segon profeta situat sota la torra que porta un escrit a les mans. |
Galeria Oest. Detall del capitell nº 7. Pesonatges asseguts.
Descripció: Personatges asseguts, en cada angle del capitell, amb els braços entrellaçats amb foliacions de cintes perlades, de les que penjen rams de palmetes i pinyes amb una ordenada simetria. |
|
Ostres, extraordinària feina! 144 capitells, i tots comentats?
neusnet · 2008-08-23: 14:05
|
|
Dons no Neus, no els vaig comentar tots per que em feia mandra!! Però si bastants. De totes formes avui mateix he trobat un enllaç a - www.claustros.com - publicat en format web a l'abril de 2003, on l'autor els comenta tots, el que passa es que no ho he verificat però em sembla que deu estar bé.
mpaytubi · 2008-08-24: 05:40
|
|
No trobo l'enllaç. De tota manera, vaig ser a Sant Cugat no fa gaire, en una visita guiada i sabies que hi ha una columna de tres capitells? Per tant no serien 144 sino 145 capitells, no?
neusnet · 2008-08-24: 11:37
|
|
Dons intenta entrar a Claustros i seleccionas Sant Cugat del Vallès: http://www.claustro.com/index.htm
mpaytubi · 2008-08-24: 12:26
|
|
|
|