Travel Preparation / Préparatifs de voyage

by Cyprien October. 28, 2016 2660 views

Introduction

As a gift to myself for my thirties I chose a trip to New Zealand, land of nature, renewing, hiking and most of all, land of pictures-maker lovers.

Le grand voyage de la trentaine se profile puisque je pars lundi 31 Octobre 2016 prochain pour 3 semaines en... Nouvelle Zélande !

And,as for all travels (and more for long than for shorter travels), preparation is key to a happy and successful journey.

Et comme, ça y est, je suis (presque) prêt pour le départ vers le pays des Kiwis, je démarre mon blog photo, que j'alimenterai régulièrement en textes et photos perso.

Non, pas ces Kiwis là !

Well, not these kiwis, the others !

...

Going to the other side of the planet is a strange idea to go see elsewhere if I were there. But since I feel like I have long been slowly drifting away, I am probably already there,waiting for myself.

Drôle d'idée d'aller à l'autre bout du monde pour voir ailleurs si j'y suis :mais cela fait si longtemps que je me sens dériver au gré du vent que je sens quej'ai de bonne chances de m'y retrouver.

Check-List

Once my passport acquired with difficulty, I found plane tickets from Paris to Auckland. I just had to define a way of travelling and the kind of activities I wanted to do once I arrived there.

Une fois mon passeport (difficilement) acquis, j'ai trouvé mes billets d'avion.Restait à définir le mode de voyage etles activités à faire sur place.

To get back in touch with oneself, nothing is better than backpacking. For travelling, I found a bus tour company, named Stray, which has the particularity to get out of the beaten track (it even is their motto).Their drivers are also guides who stop the travelers between cities to hike, propose activities, sightsee... and the pass works on a hop-on /hop-off system that allows the travelers to stay any time at each stop of the tour. Another advantage is that the other passengers are more likely to be backpackers happy to meet other people and socialize.

Pour se retrouver, rien de mieux que le voyage en sac à dos (ou backpacking). Comme c'est mon premier voyage dans ce mode de déplacement je remercieFabien et Polo pour m'avoir fourni affaires et conseils. J'ai trouvé une compagnie de bus, nommée Stray, qui fait le tour de l'île sur un système Hop-on /Hop-off qui autorise à voyager à son rythme en s'arrêtant le temps qu'on veut si une étape nous plaît tout particulièrement.L'avantage est que le chauffeur est aussi un guide qui nous arrête à des points d'intérêts entre chaque étape(pour voir des paysages, des activités...), et que les passagers sont d'autres backpackers ouverts aux rencontres.

...

Finally, I made a check-list to avoid forgetting anything during my trip organization.

• Passport
  • Plane tickets
  • Itinerary
  • Hostel for the first nights
  • Music playlist
  • Choice of clothes
  • Testing the clothes drying capability for easy washing-up
  • Travel insurance
  • Place movies on my computer for the flights
  • Copy all my travel documents and keep them on my computer, my phone, and my email
  • Charge all my electric equipments
  • Pack
  • Enjoy

J'ai finalement fait une check-list pour ne rien oublier en cours d'organisation, et celle-ci se remplit plutôt vite !

La fameuse check-list, version abrégée

...

Some clarifications are in order, for the most curious ones :

• I had my passport made at 75km of my hometown since in France the delay for making a passport vary from a region to another and that it took 2 months to have it done at home, versus 7 days in the next region.
  • The plane tickets are not that expensive. One should always check if his/her dream is available before giving it up
  • Here is a detailed map of the itinerary followed by the bus: it explores the majority of south island which presents the most beautiful landscape and is more diverse than the North Island.

Quelques précisions s'imposent pour les plus curieux :

• J'ai fait faire mon passeport à 75km de chez moi pour l'avoir dans les temps (merci la préfecture du Rhône d'avoir 2mois de délai pour faire un passeport)
  • Les billets d'avion ne sont pas si chers que je pensais : on a trop tendance à ne pas réaliser ses rêves à cause de préjugés
  • Voici une carte détaillée de l'itinéraire suivi par le bus : il explore la majorité de l'île sud, qui présente les plus beaux paysage et est plus diversifiée que l'île nord

Le Short Dave pass de Stray qui explore l'île Sud

• In order to restrain the backpack weight, I took a small number of clothes and as such, I did a full-scale drying test before leaving, in order to only take the fast-drying clothes.
  • Pour limiter le poids des bagages je prendrai peu d'habits, à laver régulièrement (merci Mathieu pour le conseil), et j'ai donc fait cette nuit un test de séchage grandeur nature. Les habits secs au matin viennent avec moi !

The drying test in action. In pink are pillowcases, no giggling please!

To finish : a (bad) magick trick

I wanted to have enough stuff to be prepared for any eventuality while still keeping a light backpack.

L'idée est d'avoir assez de matériel pour ne manquer de rien, tout en ne prenant pas trop d'affaires pour ne pas se surcharger inutilement.

Voici donc la liste de mes affaires de voyage / List of my travel stuff

And voila : magic trick !

There it is for my trip preparation. Check next post if you want to see Shanghai, and how did I manage to live my days during the night time in France, two days after my departure.

Voilà, c'est tout pour les préparatifs, mon départ est prévu lundi à 12h45 de Paris CDG. Le prochain post proviendra de Shanghai mardi midi (heure Française) ou plus probablement de Nouvelle Zélande mercredi matin.

H-24 donc, j'essaie actuellement de m'imaginer qu'il est midi en France et que dans 2 jours il sera minuit pour moi à cette heure... Ça va être compliqué !

Join the conversation
There are 15 comments , add yours!
Romain Dauphin 4 years, 7 months ago

Il ne le dit pas mais il a triché ! Suite au test il aurait dû partir avec une seule taie d'oreiller rose et un calecif bleu fluo !

Mekki 4 years, 7 months ago

et le petit livre compagnon de voyage qui va bien :)
t'as pris l'histoire sans fin parce qu'il séchait dans la nuit ? ;)

Cyprien Replied to Mekki 4 years, 7 months ago

J'ai pas encore testé, mais je pense que oui. Avec l'imagination, tout est possible !

Emilia 4 years, 7 months ago
Comment was removed by admin
Cyprien Replied to Emilia 4 years, 6 months ago

Many thanks for your comment Emilia, my trip was wonderful, and you can see all the pictures on my blog now.Enjoy :)

George C 4 years, 7 months ago

Un voyage passionnant ! Veinard.

Cyprien Replied to George C 4 years, 6 months ago

Merci GEorge, j'ai vraiment eu de la chance de faire un si beau voyage, en effet. Maintenant, je suis de retour en France et mon Blog est complet pour ce voyage, si vous voulez en profiter :)

Cyprien 4 years, 7 months ago

Merci beaucoup pour tous vos commentaires. Le voyage se précise. Ce matin je me suis levé en me disant "Tiens, c'est le début d'une nouvelle vie".
N'hésitez pas à revenir pour suivre une renaissance en direct 😊

G B 4 years, 7 months ago

Beautiful fruit!

Cyprien Replied to G B 4 years, 6 months ago

Thanks for your appreciation Glo, I took it for a contest "the color green" :)

Ram Ya 4 years, 7 months ago

I am jealous! New Zeland is very high on my bucket list. I can't wait to see this wonderful country through your photo stories. Please keep us posted on your journey.

Welcome to PhotoBlog, Cyprien!

Cyprien Replied to Ram Ya 4 years, 7 months ago

More than a journey in a country, it will also be a journey within myself. Priceless indeed.
Thanks for allowing me to share this easily with the world through your website.
I'll probably mix with some text in English if non-french readers are interested in the story.
Cheers

Romain Dauphin Replied to Cyprien 4 years, 7 months ago

A journey within yourself... You have to get your "rouleau" veeeeery long to perform that buddy...

Zoé Frib 4 years, 7 months ago

Ce check séchage habits rapides... est vraiment la preuve que tu ne laisses rien au hasard! Et le bus/guide/libre a vraiment l'air au top! Bon voyage et Biz à toi meme si tu te trouves là bas!

Isabelle Sebbane 4 years, 7 months ago

Quelle belle aventure ! Have a nice trip! prends soin de toi et au plaisir de te lire !!